Absolvovala jsem studijní cestu do Manchesteru, kde jsem měla možnost nahlédnout do fungování tamních škol a získat zkušenosti, které můžeme využít i u nás. Do Anglie jsem vyrazila v roli členky pracovní skupiny Wellbeing (Partnerství pro vzdělávání 2030+) a také jako zástupkyně Asociace ředitelů základních škol ČR, ale hlavně jako ředitelka naší školy.
Co mě v Manchesteru nejvíc oslovilo
Celý týden byl nabitý inspirací. Manchester je město s obrovskou kulturní rozmanitostí – ve školách se setkávají děti z rodin, kde se dohromady používá až několik různých jazyků. Přesto tamní školy působí velmi stabilně a funkčně. Odvážím si tři hlavní poznatky:
1. Společné profesní učení učitelů
Učitelé tam pracují v dobře nastavených učebních komunitách. Není to formalita – je to přirozený způsob, jak si navzájem pomáhají, hodnotí výuku a posouvají se dál.
2. Jednoduchá a důsledná pravidla
Pravidla nejsou zahlcující, ale jasná, stále přítomná a všichni s nimi pracují. Díky tomu mají děti i dospělí pocit bezpečí a ví, co se od nich očekává.
3. Propojení škol v jedné oblasti
Školy mezi sebou spolupracují, sdílí nápady, materiály i zkušenosti. Nejsou konkurenti, ale partneři. Tohle mi přijde jako jedna z jejich největších sil.
Teď mě čeká zpracování všech poznatků a přemýšlení o tom, co lze realisticky převést do naší praxe, spoustu z toho už v naší škole dobře funguje, například pravidla komunikace mezi školou a rodiči, jasně nastavená pravidla pro žáky, sdílená pravidla a destarero pro zaměstnance apod.
Velmi mne těší, že v zahraničí zjišťuji, v čem se křešická škola v posledních letech posouvá kupředu, o čemž mohu diskutovat a konzultovat tyto změny i s kolegy v zahraničí, stejně jako s kolegy z Čech, kteří byli součástí této pracovní stáže.
Jsem na náš pedagogický tým ve školce i ve škole hrdá. Nebojíme se změn, pedagogika je pro nás nekonečná výzva, o čemž svědčí i fakt, že spolupracujeme s experty ve školství, jako je doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., která cestu do Manchestru také absolvovala. Měla jsem tak příležitost diskutovat o nových výzkumech v oblasti hodnocení. Těšíme se v naší škole na zavedení jeího projektu "Vysvědčení JINAK" a tvrdě na tom pracujeme.
Cestu skvěle zorganizovalo Partnerství pro vzdělávání 2030+, za což jim patří velký dík.
Lenka Špittová, ředitelka školy